Odkąd na rynku pojawiły się pierwsze telefony z dotykowymi wyświetlaczami pożegnaliśmy epokę, kiedy telefon komórkowy ładowało się co kilka dni. Im wygodniejsze, ładniejsze i cieńsze są nasze smartfony, tym krócej możemy cieszyć się ich nieprzerwanym użytkowaniem. Pancerne „cegły”, które pewnie jeszcze leżą gdzieś w szufladach wśród rupieci (oczywiście wciąż naładowane), odeszły w zapomnienie razem z naszym spokojem o to, że prędzej padniemy my, niż bateria.
W przypadku niektórych urządzeń zapewnienie ciągłości działania jest niezwykle ważne. Takimi urządzeniami są między innymi smartwatche z ciśnieniomierzem. Na szczęście nie musimy zdawać się tylko i wyłącznie na zawodną pamięć! Gdyby tak było, w przypadku wielu opiekunów z mnóstwem spraw na głowie, mogłoby się to skończyć niewesoło. Prostą funkcją niektórych opasek telemetrycznych, która zdejmuje nam z głowy kolejne zmartwienie (cały czas trzeba jeszcze pamiętać o naładowaniu smartfona!) jest alarm niskiego poziomu baterii! Brzmi banalnie, ale to właśnie banalne rozwiązania często są – paradoksalnie – genialne i najwierniej odpowiadają naszym codziennym potrzebom.
Choć baterie w opaskach alarmowych dla seniorów są dość żywotne, w końcu nadchodzi moment krytyczny, kiedy energia zaczyna się wyczerpywać. Tempo zużycia energii zależy oczywiście od sposobu użytkowania opaski. Im więcej interakcji z urządzeniem, tym krócej użytkownik będzie mógł je wykorzystywać bez konieczności doładowywania. Częste i długie rozmowy, czaty głosowe, wideorozmowy potrafią skrócić żywotność jednego naładowania nawet o kilkadziesiąt godzin! Z reguły jednak, bateria opaski telemetrycznej wytrzymuje od 3 do 5 dni.
Dzięki funkcji alarmu niskiego poziomu baterii, po tym czasie – kiedy poziom naładowania będzie odpowiednio niski – opaska poinformuje o tym fakcie zarówno opiekuna, jak i podopiecznego. Niektórzy seniorzy mogą nie zwrócić uwagi nawet na usilne komunikaty, więc urządzenie przesyła powiadomienia także do opiekuna – zazwyczaj poprzez aplikację, zainstalowaną w (naładowanym) smartfonie. Stosowny komunikat pojawia się w centrum powiadomień. Można także ustawić opcję dodatkowych powiadomień przez SMS, koszt takiej wiadomości jest zgodny z taryfą operatora. Dzięki temu, opiekun może poinformować bliską osobę starszą o konieczności podładowania opaski lub zrobić to samodzielnie. Pamiętajmy, że ta kwestia jest bardzo ważna, a właściwie najważniejsza. Przy nawet najbardziej bezawaryjnych, nowoczesnych funkcjach, najdokładniejszych czujnikach i najszybszych powiadomieniach, żadna teleopieka nie może mieć miejsca bez stałego, niezakłóconego źródła energii.
Ogólnie rzecz biorąc, obsługa opaski medycznej jest tożsama z obsługą elektronicznych zegarków cyfrowych, które są teraz wypierane przez nowocześniejsze smartwatche. Niektóre opaski są pozbawione ekranu – posiadają jedynie najistotniejsze funkcje, które powinno mieć urządzenia do przeznaczenia medycznego. Inne, bardziej „gadżeciarskie” modele mają już wbudowany ekran, podobny do ekranów w telefonach dla seniorów. Interfejs bransoletki wizualnie nie różni się niczym od zegarków ostatniej generacji. Oprócz aplikacji uruchamianych z poziomu interfejsu (oraz zdalnie), do dyspozycji są dostępne przyciski funkcyjne, znajdujące się na obudowie. Jest to, przede wszystkim, przycisk SOS – sztandarowa funkcja tego typu opasek – oraz, np. przycisk, który uruchamia funkcję mierzenia tętna. Na obudowie znajduje się także port dla ładowarki, gdyż – podobnie jak każde urządzenie elektroniczne – opaska wymaga regularnego uzupełniania energii (co 2-5 dni).
W przypadku pobrania i zintegrowania oprogramowania opaski medycznej z naszym smartfonem, zostaniemy powiadomieni o każdym podejrzanym ruchu podopiecznego. Nie musi to być nawet podejrzany ruch, gdyż przy odpowiedniej konfiguracji, urządzenie będzie wysyłać powiadomienia, np. w postaci raportów z bieżącej lokalizacji opaski. Reakcja opaski na nietypowe zachowanie, równoznaczne z przesłaniem powiadomienia, to kwestia paru sekund.
Jeśli opaska jest wyposażona w kartę SIM, senior może skorzystać z opcji zadzwonienia do opiekuna. W przypadku niedoładowanej karty SIM senior jest zdolny jedynie odbierać połączenia przychodzące. Senior może odebrać połączenie i rozmawiać z opiekunem tak, jakby rozmawiał przez zwykły telefon.
Zależy to od konkretnego modelu opaski ratunkowej. Z reguły jest to od 2 do maksymalnie 5 dni pracy baterii. Jest to bardzo długi czas pracy baterii, może wystarczyć nawet na krótki wyjazd podopiecznego, bez konieczności ładowania, która mogłoby być dla niego problematyczna. Jeśli jednak użytkownik opaski jest objęty dużą dozą ryzyka, warto dbać o regularne uzupełnianie baterii urządzenia.
To także zależy od konkretnego modelu opaski. Część modeli jest całkowicie wodoodporna i można w niej pływać (do określonej głębokości). Inne bransoletki są odporne, ale jedynie na zachlapania, tzn. nie są przystosowane do zanurzania, użytkowania ich w wodzie. Istnieje także wiele modeli, które w ogóle nie są ani przystosowane do używania ich w wodzie, ani odporne na zachlapania. Te warianty bransoletek należy trzymać z dala od wszelakich form wody.
Tak. Praktycznie wszystkie modele zegarków dla seniora oferują funkcję nadajnika GPS, którym nie tylko zlokalizujemy seniora, ale otrzymamy również powiadomienie o jego położeniu co kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt minut (zależnie od konfiguracji jaką wybierzemy). Niektóre modele są zintegrowane z mapami Google, dzięki czemu możemy automatycznie wyznaczyć trasę od naszego położenia do punktu, w którym znajduje się podopieczny. Należy jednak zaznaczyć, że lokalizacja GPS nie jest na tyle dokładna, aby namierzyć seniora w dokładności co do metra. Tę wadę rekompensuje jednak funkcja zdalnego uruchamiania sygnału dźwiękowego, dzięki któremu będziemy mogli odnaleźć naszego podopiecznego, np. w tłumie – idąc „za dźwiękiem” wydawanym przez opaskę.
Tak. Jeśli doładujemy kartę SIM, która będzie znajdowała się w opasce, będzie można wykonywać z niej połączenia. Jakość dźwięku jest wystarczająca, a głośność bardzo donośna, dzięki czemu nawet osoba o słabym słuchu będzie w stanie bez problemu się z nami skomunikować. Problemem może być mały wyświetlacz. Małe ikonki mogą sprawiać kłopot osobom o słabym wzroku. Niemniej, interfejsy opasek są z reguły wykonane w względnie dużych rozmiarach – przystosowane do użytku przez seniorów.